Περιεχόμενα

Έχουμε 56 επισκέπτες συνδεδεμένους

Επισκέψεις

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterΣήμερα :5
mod_vvisit_counterΌλες :216717
Ευχαριστώ !
Κινητά τηλέφωνα η κλήση σας... προκαλεί βλάβες στην υγεία! [ Της Σοφίας Διγενή ] Εκτύπωση E-mail

Κινητά τηλέφωνα

η κλήση σας... προκαλεί βλάβες στην υγεία!

Της Σοφίας Διγενή

[Άρθρο από «Natura», τεύχ. 5, Νοέμβρ.2008 (ενημερωτική έκδοση για την οικολογία & τα βιολογικά προϊόντα)]

Μείωση της γονιμότητας, επιτάχυνση της γήρανσης, ανωμαλία στον πολλαπλασιαμό των κυτάρρων, αλλά και ενεργοποίηση πρωτεϊνών που σχετίζονται με βλάβες στο DNA και ενδεχόμενη καρκινογένεση, είναι μερικές από τις συνέπειες της συχνής χρήσης κινητού τηλεφώνου.

Η κλήση σας μπο­ρεί να προωθείται, όμως εσείς δεν ξέ­ρετε ακόμα για πού και σε πόσο καιρό θα σας προωθήσει στο θάνατο. «Τα πάντα είναι ανεξέ­λεγκτα», διατείνο­νται οι επιστήμονες  της βιολογίας. «Όλα καλά», λένε οι τεχνικοί και οι κατα­σκευαστές.

Μερικοί τίτλοι σε δημοσιεύματα στον τύπο μπορεί και να σας τρελάνουν. Όμως εσείς συγκρατηθείτε. Ανοίξτε τα μάτια σας και μελετήστε λέξη - λέξη τις πληροφορίες που συλλέξαμε για τις επιδράσεις της ηλε­κτρομαγνητικής ακτινοβολίας των κι­νητών σας τηλεφώνων, που δυστυχώς αποτελούν πλέον προέκταση και μέρος του σώματός μας. Κλείστε τα αυτιά σας στις σει­ρήνες του τύπου:

• «Αθώα» η ακτινοβολία από τις κε­ραίες κινητής τηλεφωνίας, σύμ­φωνα με γερμανική έρευνα...
  • Τα κινητά τηλέφωνα δεν προκαλούν καρκίνο του εγκεφάλου...

Και προσδεθείτε στις ανακαλύψεις των ερευνητών:

• Τα κινητά σκοτώνουν περισσό­τερους από όσους το κάπνισμα, υποστηρίζει ο Αυστραλός νευροχειρουργός Βίνυ Χουράνα.

Δεν είμαστε φτιαγμένοι από ατσάλι

Στη χώρα μας η κινητή τηλεφωνία χρησι­μοποιεί δύο κυρίως περιοχές συχνοτήτων, τα 900 ΜΗΖ και τα 1800 ΜΗΖ. Πρόκειται για ραδιοσυχνότητες (αντίστοιχες με αυ­τές της ραδιοφωνίας, της τηλεόρασης και των συστημάτων ραντάρ), οι οποίες εκπέ­μπουν ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία και της οποίας η ένταση μειώνεται ανάλογα με την απόσταση από την πηγή εκπομπής. 0 ανθρώπινος οργανισμός δεν διαθέτει αισθητήρια όργανα που θα του επέτρεπαν να αντιληφθεί την ηλεκτρομαγνητική ακτι­νοβολία. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν επηρεάζεται απ' αυτή.

Όπως εξηγεί ο καθηγητής κ. Λουκάς Μαργαρίτης, «ο ανθρώπινος οργανισμός αποτελείται από βιομόρια, τα οποία σχηματί­ζουν λειτουργικές δομές, που με τη σειρά τους σχηματίζουν κύτταρα, ιστούς, όργανα. Πολλές σημαντικές λειτουργίες των κυττά­ρων και ειδικότερα αυτών του εγκεφάλου, στηρίζονται στη λειτουργία ηλεκτρικών δυναμικών. Είναι συνεπώς προφανές, ότι οποιαδήποτε εξωτερική παρέμβαση από κάποια ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία θα επιδράσει στο κυτταρικό σύστημα, ειδικά αν είναι παραπλήσιας έντασης με αυτή του συστήματος. Το θέμα έχει απασχολήσει τους ερευνητές για πολλές δεκαετίες, όχι μόνο για τις συχνότητες της κινητής τηλεφωνίας, αλλά και για άλλες ραδιοσυχνότητες που είναι σε λειτουργία επί περισσότερα χρόνια. Η ιδιαιτερότητα πάντως της κινητής τηλεφω­νίας έγκειται στην ευρύτητα της χρήσης της, ενώ για παράδειγμα, τα κύματα των ραντάρ αφορούν μικρές ομάδες εργαζομένων». Σύμφωνα με τον καθηγητή, «αξιόπιστες επιδημιολογικές μελέτες έχουν δείξει ότι άτομα που χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα υποφέρουν σε μεγαλύτερα ποσοστά από πονοκεφάλους και απώλεια μνήμης σε σχέση με εκείνα που απέχουν από τη χρή­ση τους. Επίσης, πρόσφατα πειράματα της ερευνητικής του ομάδας*** σε ποντίκια, με τη βοήθεια ειδικού λαβυρίνθου, απέδειξε ότι η ακτινοβολία επηρεάζει την ικανότητα ανάκτησης πληροφοριών του εγκεφάλου».

Πόσο μας βλάπτουν;

Τι θα απαντήσουμε λοιπόν στο ερώτημα, «η χρήση κινητών τηλεφώνων είναι επιβλαβής για τον άνθρωπο»;            ,

Ο καθηγητής εξηγεί: «Η απάντηση δεν μπορεί να είναι μονολεκτική. Στο τελικό αποτέλεσμα συμμετέ­χουν πολλοί παράγοντες. Έτσι:

1. Δεν εκπέμπεται η ίδια ακτινοβολία από όλες τις συσκευές.

2. Η ισχύς εκπομπής του κινητού τηλεφώνου μεταβάλλεται ανάλογα με το σήμα που δέχεται (ένα ασθενές σήμα αναγκάζει το κινητό να αυξήσει την ισχύ του).

3. Δεν είναι όλα τα άτομα το ίδιο ευαίσθητα. Πρόσφατο άρθρο στην ιατρική επιθεώρηση «Lancet» επισημαίνει ότι: η φυσιολογία των παιδιών και των νεαρών ατόμων τα καθιστά ευπαθέστερα στην ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία.

4. Δεν χρησιμοποιούν όλοι οι άνθρωποι το κινητό τους με τον ίδιο τρόπο.

Πορίσματα μακρόχρονης έρευνας

Ο κ. Μαργαρίτης τονίζει ότι: «πριν από 10 περίπου χρόνια, αντιλαμβανόμενος την ανάγκη της κοινωνίας, αλλά και της ερευνητικής κοινότητας για έρευ­να στην επίδραση των ραδιοσυχνοτήτων της κινητής τηλεφωνίας, ξεκίνησα

έρευνα με τους εκλεκτούς συνεργάτες μου και ιδιαίτερα με το Δημήτρη τον Παναγόπουλο*, που εκπόνησε διδακτορική διατριβή στο θέμα αυτό». Σε ότι αφορά το αποτέλεσμα της έκθεσής μας σε ακτινοβολία από τη χρήση του κινητού μας λέει: «Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι θα γίνει. Εδώ είναι και η ασάφεια των ερευνών... O Gautier, πρόσφατα κατέγραψε μηχανισμούς επίδρασης ακτινοβολίας από το κυτταρικό επίπεδο, μέχρι τις άμεσες ή έμμεσες δράσεις. Στο φαινόμενο της απόπτωσης, που είναι προγραμματισμένος κυτταρικός θάνατος (για τα πειραματόζωά μας), συνεπώς είναι ξεκάθαρο ότι η ακτινοβολία αυτή σε κάποια κύτταρα επιδρά στον προγραμματισμένο κυτταρικό θάνατο».

Οι ακτινοβολίες που δέχεται ο άνθρωπος βρίσκονται ήδη εξ' αρχής στη φύση και δεν γίνονται άμεσα αντιληπτές. Με τις ακτινοβολίες που δέχεται όμως από το κι­νητό του συμβαίνει κάτι άλλο, όπως μας λέει ο κ. Λουκάς Μαργαρίτης**: «Εδώ έχουμε τεχνητές ακτινοβολίες που εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στον πλανήτη- στον άνθρωπο πριν από 100 χρόνια, με την ανακάλυψη των τηλεπικοινωνιών. Δεν υπήρχαν πριν στην εξέλιξη του. Συνεπώς, ο οργανισμός δεν έχει προσαρμοστεί».

Απαραίτητο μεν επικίνδυνο δε

«Βέβαια, πρέπει να πω ότι το κινητό είναι απαραίτητο σε όλους. Είναι όμως και επικίνδυνα κοντά στο σώμα (αυτί, τσέπες ενδυμάτων) και για πολλά λεπτά κάθε ημέρα και πρέπει επιτέλους να πάψει ο μύθος ότι δεν κάνουν κακό στην υγεία μας», τονίζει ο καθηγητής.

Η τιμή SAR (specific absorption rate), δηλαδή ο ειδικός ρυθμός απορρόφησης της ακτινοβολίας, που μετράται σε βατ ανά κιλό σωματικής μάζας και διαφέρει από συσκευή σε συσκευή, είναι ενδεικτικός για την εκπομπή ακτινοβολίας. Πάντως, οι επιπτώσεις από την ακτινοβολία με τη χρήση του hands free με καλώδιο είναι μειωμένες έως και μηδενικές, με την προϋπόθεση ότι το κινητό είναι μακριά από το σώμα ή μέσα σε ειδική θήκη (www.superbox.gr).

Διάρκεια, συχνότητα, ισχύς και τρόπος χρήσης

Άλλες παράμετροι επικινδυνότητας είναι η διάρκεια και η συχνότητα της συνομιλίας, η συνολική διάρκεια (σε χρόνια) χρήσης του κινητού, η ισχύς της εκπομπής που σχετίζεται με την ποιότητα του σήματος (απόσταση κινητού - σταθμού βάσης), ο τρόπος χρήσης (απευθείας στο αυτί, hands free, blue tooth). Εάν το κινητό τοπο­θετηθεί στο αυτί κατά τη διάρκεια της συνομιλίας, τότε μέρος της ακτινοβολίας εισέρχεται στον εγκέφαλο και απορροφάται από τα κύτταρα του εγκεφάλου. Σε περίπτωση που το έχουμε σε κάποιο σημείο του σώματος, στην τσέπη ή το κρατάμε στα χέρια, τότε η ακτινοβολία θα απορροφηθεί από τα κύτταρα αρχίζο­ντας από την επιδερμίδα και προχωρώντας προς τα μέσα. Πάντως, η συσκευή θα πρέπει να βρίσκεται σε απόσταση τουλάχιστον 1 μέτρου από οποιοδήποτε σημείο του σώματος.

Μακριά από τα παιδικά αυτάκια

Τα παιδιά, αλλά κυρίως οι γονείς, επιβάλλεται να ενημερωθούν πως το κινητό είναι ένας πομπός που όταν λειτουργεί εκπέμπει ακτινοβολία και σε κάποιες περιπτώσεις ιδιαίτερα με­γάλης ισχύος. Το παιδί χρησιμοποιεί το κινητό πολλές ώρες την ημέρα, όχι απαραίτητα για να μιλά, αλλά για να στέλνει μηνύματα, εικόνες ή βίντεο, ή ακόμη για να παίζει τα ηλεκτρονικά παιχνίδια που προσφέρουν οι συσκευές. Σε κάθε περίπτωση, ο πομπός της ακτινοβολίας βρίσκεται στα χέρια του. Πρέπει να αποφεύγεται τελείως η χρήση του στο αυτί παρά μόνο για επείγουσες περιπτώσεις και για μικρή διάρκεια (μισό έως ένα λεπτό την ημέρα).

Στις ετικέτες η παραδοχή

Οι ίδιες οι κατασκευάστριες εταιρείες κινητών τηλεφώνων αναφέρουν στα εγχειρίδια χρήσης τους πως «αν πρόκειται να χρησιμοποιείτε το κινητό για μεγάλη διάρκεια, προμηθευτείτε hands free ή blue tooth»... Έμμεσα, παραδέχονται ότι υπάρχει πρόβλημα. Οι χρήστες κινητών τηλεφώνων θα έχουν διαπιστώσει πως (με την ίδια εταιρεία σύνδεσης φυσικά) άλλα κινητά «πιάνουν» σήμα σε δύσκολα σημεία και άλλα όχι. Αυτό συμβαίνει γιατί η τιμή SAR διαφέρει από μοντέλο σε μοντέλο.

Οδηγείτε χωρίς κλήσεις

Σημαντικό είναι να αποφεύγουμε τη χρήση του κινητού τηλεφώνου στο αυ­τοκίνητο έχοντάς το στο αυτί. Η ακτινοβολία ανακλάται από τα μεταλλικά μέρη και συνεπώς τμήμα της κυκλοφορεί εντός του αυτοκινήτου ακτινοβολώντας τον χρήστη και τους συνεπιβάτες με ένταση που μπορεί να είναι υπολογίσιμη. Επίσης, αποσπάται και η προσοχή του οδηγού-χρήστη (άλλωστε αυτό απαγορεύεται και σωστά με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας).

Σε περίπτωση που είναι απαραίτητη η χρήση του κινητού μέσα στο αυτοκίνητο (κατά προτίμηση με τη βοήθεια blue tooth με καλώδιο) χρησιμοποιήστε την ειδική θήκη, η οποία μπορεί να φορεθεί στη ζώνη ή να κρεμαστεί από τον ώμο.

Ειδική θήκη προστασίας

Πρέπει να ξέρουμε ότι η πίσω πλευρά του κινητού είναι συνήθως η πλευρά από την οποία τα περισσότερα κινητά (κυρίως τα μη αναδιπλούμενα) εκπέμπουν τη μέγιστη ένταση ακτινοβολίας. Η ερευνητική ομάδα στον Τομέα Βιολογίας Κυττάρου και Βιοφυσικής του Τμήματος Βιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών σχεδίασε «ειδική θήκη  προστασίας» που μειώνει τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα και προστατεύει τον χρήστη από την ακτινοβολία του κινητού.

Για περισσότερες πληροφορίες βλ. www.superbox.gr

*O κ. Δημήτρης Παναγόπουλος είναι βιοφυσικός και ερευνητής

**0 κ. Λουκάς Μαργαρίτης είναι καθηγητής Κυτταρικής Βιολογίας και Ραδιοβιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών

***Πολυμελής ερευνητική ομάδα αποτελούμενη από διπλωματικούς κυρίως φοιτητές (Ε. Χαβδούλα, Α. Φραγκοπούλου, Κ. Κοκκαλιάρης, Δ. Σχίζα ,Π. Κέφαλος, Ε. Αργύρη, Ε. Σταυροπούλου, Π. Κοτσίλα, Β. Συκιώτη, Α. Κατσαρού, Α. Κουρουζίδου, Α. Κούμπου, Γ. Κοντογιάννη, Μ.Ε. Σαββάκη, Μ. Στασινοπούλου, Α. Προύσαλη, Μ. Ντζούνη)

Δημοσκόπηση

Πόσο ενημερωμένοι είστε για τους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς (γ.τ.ο.) – μεταλλαγμένα;

Είσοδος Μέλους