Αν κάποιος ασθενής δεν πιστεύει στο θεό, μπορεί να θεραπευτεί και πόσο;
Δελτίο τύπου
Δημοσιεύθηκε στο τύπο της Καρδίτσας το Δεκ.2005
Ανοιχτή επιστολή στο γιατρό κ .Κώστα Μουρούτη
ΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΣΘΕΝΗΣ ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΕΙ ΣΤΟ ΘΕΟ, ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΘΕΡΑΠΕΥΤΕΙ ΚΑΙ ΠΟΣΟ;
Του Σωκράτη Βασιλάκου – www.agroktima@sokratisvasilakos.gr
To κείμενο που ακολουθεί υποβλήθηκε γραπτά στο γιατρό κ. Κώστα Μουρούτη κατά την διάρκεια του πρώτου κύκλου των ομιλιών του που πραγματοποίησε το περασμένο Δεκέμβρη στην πόλη μας.
Ο ίδιος πρότεινε οι ερωτήσεις και παρατηρήσεις να γίνονται γραπτά και όχι προφορικά. Αν και υποβλήθηκε από τα πρώτα και ως εκ τούτου τηρώντας τη σειρά, όφειλε να το διαβάσει ενώπιον του ακροατηρίου και να απαντήσει, όμως δεν το έκανε.
Επειδή θεωρώ σοβαρό το περιεχόμενο και επειδή τότε δεν πήρα απάντηση, έκρινα σκόπιμο τώρα, που είναι ο ίδιος στη πόλη μας για το δεύτερο κύκλο των ομιλιών του, να δημοσιοποιήσω τις απόψεις μου εκείνες.
Το κείμενο που τότε (4-12-05) κατέθεσα είναι το παρακάτω:
«Αρχικά κ. Μουρούτη, θέλω να σας συγχαρώ, και να σας ευχαριστήσω για την αξιέπαινη και αφιλοκερδή προσπάθεια που κάνετε και ενημερώνετε όλους εμάς, γύρω από θέματα υγείας.
Επειδή κατά τις ομιλίες σας αρκετές φορές επικαλείστε την πίστη στο θεό, και επειδή συχνά λέτε ότι και από αυτή τη πίστη συναρτάται το αποτέλεσμα μιας θεραπείας, θα μου επιτρέψετε να κάνω τις παρακάτω ερωτήσεις, παρατηρήσεις και σχόλια. Άλλωστε στα σεμινάρια, επιβάλλεται να αναπτύσσεται ευρύτερος διάλογος με περισσότερες ερωτήσεις και τοποθετήσεις:
- 1.Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι, που δεν πιστεύουν στην ύπαρξη του θεού γιατί επιστημονικά δεν έχει αποδειχθεί κάτι τέτοιο. Η ύπαρξη του θεού είναι δογματική. Από την παραπάνω κατηγορία ανθρώπων, υπάρχει και μια μερίδα που δεν αποκλείει την ύπαρξη του θεού, για τον ίδιο λόγο, γιατί δεν μπορούν να αποδείξουν ότι δεν υπάρχει θεός. Έτσι επειδή επιστημονικά δεν μπορεί να αποδειχθεί ούτε ότι υπάρχει ούτε ότι δεν υπάρχει θεός, ο καθένας πιστεύει ό,τι θέλει. Άλλωστε και ο καταστατικός χάρτης της Ελλάδας, το Σύνταγμα, αναφέρεται στην ανεξιθρησκία, δηλαδή στην ελευθερία συνειδήσεως και στην ελεύθερη πίστη σε ό,τι και σε όποια θρησκεία ή αίρεση ο καθένας επιθυμεί.
- 2.Θέλω να πιστεύω ότι οι περισσότεροι άνθρωποι «πιστεύουν» στο θεό από φόβο ή από παράδοση και όχι επειδή έχουν ανακαλύψει ή αποδείξει ότι πραγματικά υπάρχει θεός. Πιστεύουν δογματικά στο θεό, επειδή «έτσι βρέθηκε», επειδή έτσι μας βάφτισαν χωρίς ποτέ να μας ρωτήσουν. Εάν όλοι αυτοί οι συνάνθρωποί μας που στα λόγια λένε ότι πιστεύουν στο θεό, πίστευαν και πραγματικά, τότε θα έπρεπε η κοινωνία μας να ήταν αν όχι κοινωνία αγγέλων, κάτι πολύ διαφορετικό από αυτό που ζούμε σήμερα, δηλαδή την κοινωνία της διαφθοράς, της ανισότητας της αδικίας του μίσους του πολέμου της φτώχειας, της καταπίεσης, της εκμετάλλευσης και τόσων άλλων κακών.
- 3.Ποιος είπε ότι από τη πίστη στο θεό εξαρτάται το αποτέλεσμα μιας οποιασδήποτε πράξης άρα και μιας θεραπείας; Ο ίδιος ο θεός πάντως αποκλείεται να το είπε, διότι κάτι τέτοιο έρχεται σε αντίθεση με αυτά που λέγεται ότι είπε. Ο θεός δεν ζήτησε αγάπη από τους ανθρώπους για να τους την ανταποδώσει . Κάτι τέτοιο αν συνέβαινε θα αποτελούσε αγάπη με όρους. Δηλαδή αγάπαμε για να σε αγαπήσω, που μεταφράζετε πίστεψε σε μένα για να σε βοηθήσω. Ο θεός όμως, που σύμφωνα με τη θρησκεία ο ίδιος έπλασε τη φύση και τον άνθρωπο, είναι παντοδύναμος πάνσοφος και πανάγαθος. Έτσι εάν κάποιοι δεν μπορούν να πιστέψουν σε αυτόν, τότε εκείνος ευθύνεται γιαυτό δηλαδή για το ότι δεν μπόρεσε να τους κάνει να τον πιστέψουν. Αν λοιπόν δεχθούμε ότι ο θεός έχει αυτές τις υπερφυσικές ιδιότητες, γιατί να ζητάει αγάπη από εμάς τα πλάσματά του που δεν μπορούμε να του την δόσουμε, όχι μόνο σε αυτόν αλλά και στους συνανθρώπους μας επί γης; Και δεν μπορούμε να την δώσουμε διότι εκείνος έτσι μας έπλασε. Tο σημείο ετούτο άξιζε μεγαλύτερης συζήτησης, δηλαδή το γιατί ο θεός μας έπλασε χωρίς τη δύναμη, χωρίς την ικανότητα να αγαπάμε και μάλιστα χωρίς όρους. Και όταν λέμε αγάπη χωρίς όρους εννοούμε να αγαπάμε χωρίς να περιμένουμε να μας αγαπήσουν ή να μας ανταποδώσουν κάτι, για την αγάπη που δίνουμε ή που δώσαμε σε κάποιους.
- 4.Τα σεμινάρια που αναπτύσσετε κ. Μουρούτη, τα αναπτύσσετε ως επιστήμονας ιατρικής και όχι ως εκπρόσωπος της εκκλησίας και γιαυτό τα όποια επιχειρήματά σας πρέπει να στηρίζονται σε ιατρικές επιστημονικές βάσεις και δεδομένα και όχι σε δόγματα. Η θρησκεία είναι δόγμα και όχι επιστήμη, και άρα δεν μπορούμε να την επικαλούμαστε για να ενισχύσουμε ή να αποδείξουμε κάτι, διότι ανάμεσα σε άλλα, προκαλείται σύγχυση σε αυτούς που δεν πιστεύουν στο θεό και τέτοιοι είναι πολλοί. Γιατί τελικά έτσι, μπαίνει ευθέως το ερώτημα: «Εκείνοι οι άνθρωποι που δεν πιστεύουν στο θεό δεν πρόκειται να θεραπευτούν από τις ιατρικές σας οδηγίες; Ή θα θεραπευτούν καλλίτερα και γρηγορότερα όταν πιστεύουν και στο θεό;»
- 5.Η πίστη πραγματικά έχει δύναμη και γιατρεύει, αλλά όχι μόνο η πίστη προς το θεό, αλλά και η πίστη σε αξίες και ιδανικά, η πίστη στη δύναμη του ίδιου του ανθρώπου, και είναι πολύ αποτελεσματική. Γιατί πολλοί άνθρωποι πιστεύουν στο θεό και μάλιστα με πάθος, αλλά γιατρειά ή άλλο όφελος δεν βλέπουν.
Και ένα τελευταίο: Αφού οι πιστεύοντες στο θεό λένε ότι αυτός είναι πάνσοφος, πανάγαθος και παντοδύναμος, και ότι αυτός έπλασε τη φύση και τον άνθρωπο με τόση σοφία, γιατί αντί να του δώσει ανθρωπιά, αγάπη, καλοσύνη και όλες τις θετικές σκέψεις, του έδωσε την κακία το μίσος το θυμό, όλες τις αρνητικές σκέψεις και ένα διάολο μέσα στο κεφάλι του; Γιατί ο θεός αντί για ειρήνη, δικαιοσύνη, ισότητα, ελευθερία γαλήνη, ομόνοια, μοίρασε και τη συμφορά και τον όλεθρο, όπως πολέμους, φτώχεια, αρρώστιες, δυστυχία, πλημμύρες, σεισμοί, λοιμοί καταποντισμοί και τόσα άλλα κακά;
Καρδίτσα 4-12-05
Ευχαριστώ κ. Μουρούτη
Να είστε πάντα καλά»